Párkapcsolatok III. – Meghitt szövetség

Szerző: | dec 1, 2015 | Integrál pszichológia, Pszichológia

Meghitt párkapcsolat

Deida megfigyelése szert a fifti-fifti kapcsolatban élőknek egy idő után unalmassá válik az együttlétük. Unalmas a szex, unalmas, hogy képesek gondolataikat, érzéseiket megosztani egymással, s elkezdenek valami másra vágyni. Arra, hogy olyan kapcsolatuk legyen, ahol szívük legmélyéből, teljesen odaadhatják magukat valakinek, ahol a valódi énjüket tudják megosztani a másikkal. Amikor ez az érzés megjelenik, akkor állnak készen a meghitt szövetségre. Ezek az emberek az egyenrangú kapcsolatban megtalálták saját függetlenségüket, képesek nyíltak és őszinték lenni. Ugyanakkor most már képesek teljesen átadni magukat a másiknak, s nem csak neki, hanem a transzcendens valóságnak is, melyet nem csak magukban, hanem a másikban is érzékelnek.

A személy ilyenkor a valódi magjából kezd működni, és ismét megjelenik a szenvedély. Ez a szenvedély már nem a hagyományos kapcsolatok birtokló szenvedélye, hanem az ösztönök mellett megjelenő szív szenvedélye, mely a világnak adó, isteni, kreatív, tüzes energiaként nyilvánul meg.

Ekkor jelenik meg az önátadás igénye. Önátadás istennek, spiritualitásnak, transzcendenciának, és a másik transzcendens valóságának, mely egyik legtipikusabb jellemzője a meghitt szövetségnek. Ilyenkor már az önátadás nem a másik egójának történik, mint a hagyományos kapcsolatban, hanem a másikban megnyilvánult transzcendens valóságnak. Ezért van az, hogy mivel az ilyen személyek már mindenben a transzcendenst keresik: a másikban, másokban is, így partneréül is olyat választ, akivel közösen meg tudja ezt élni.

Máshogy fogalmazva: mind a férfi, mind a nő önmagában kapcsolatban áll a transzcendenssel, s mivel a nő és a férfi egymással is kapcsolatban van, ezért a férfi és a nő spirituális kapcsolatban van egymással, a transzcendens színe előtt. Ez az intim szövetés alapja, a kölcsönös hit és bizalom egymásban, mély stabilitás, béke, harmónia, mely nem a személyes énből jön, hanem maga a transzcendencia érzékelése. Meg van a kölcsönös mélybizalom, elfogadás, elfogadják egymás visszajelzéseit, hallgatnak egymás intuíciójára, javaslatára, és tanulnak egymástól.

Ezen a szinten a személynek erős a küldetés tudata, és abban él. Szíve megnyílik, vágyik a világért való jó cselekvésre. Meg szeretné legmélyebb tehetségé osztani nem csak a partnerével, hanem az egész világgal. Ezért van szüksége a küldetésre. Ez abban különbözik az önfenntartásért való pénzkeresetből, az a belső kapcsolat a transzperszonálissal, a személyes én érdekein túlival, a transzcendenciával. Ez életének célja és értelme. A cél, hogy megadja a világnak azt, amiben a legtehetségesebb.

 

Milyen itt a férfi, női energia és a szenvedély?

 

Az egyenrangú kapcsolatokban a felek úgy élik meg, hogy „szeretjük egymást”, „egymást legjobb barátai vagyunk”, de mindig hozzá teszik „valami hiányzik”. Ez a „valami” pedig a szenvedély, ami félelem nélkül kiengedett, tiszta férfi és női önkifejezésből ered. Ezért ez a legfontosabb, hogy akikben megérett az igény a tovább lépésre, azok felszabadítsák magukban a férfi, illetve a női energiákat, hogy az igazi szenvedély meg tudjon jelenni.

Deida szerint ez a tiszta férfi és női energia eredeti természete a következő. Nőiség lényege az életerő, ragyogás, maga a sugárzó életenergia, ami bőséges, buja, élettel teli, üde, táncoló. Nem csak nőknek, hanem férfiaknak is lehet női energiájuk, ráadásul helyeknek is! Pl Havaii, vagy a buja trópusi szigetek.

A férfiság természete az irány és a fókusz, a figyelem és a hiteles jelenlét. Mivel van iránya, ezért irányít, és fókuszál amerre tart. Ez is megjelenhet mind férfiakban, mind nőkben és helyekben is. Pl New York, ahol a sok felhőkarcoló dagad a céltudatosság és az irányítás erejétől, és dicsőséges teljesítményként tornyosul az égbe.

A két energiának nem csak pozitív, hanem megvan a negatív oldala is. Ha a női pozitív oldala a buja trópusi növényzet, a napsütés, a meleg szellő, akkor a negatív oldala tomboló hurrikán, földrengés és tűzhányó. Ezek is mind mind az életerő kifejeződései, csak a pusztító oldalon, melyet egyes kultúrákban istenként is megszemélyesítettek. Enyhébb megnyilvánulása a káosz és szétesettség.

A férfi energia irányt adó, védő, apai jellege mellett a sötét oldala a dühödt vad, az agresszív állat. Ennek felsőbb oktávja a harcos, aki nem fél szembenézni a halállal, és ezáltal képes óriási tetteket véghezvinni.

Mint ahogy már írtam, mind a két energia meg van bennünk, de mindenkinek meg van egy veleszületett nemi lényege, karakterisztikája, magja, mely mellett a másik is többé-kevésbé jelen van.

Ha felismerjük a szexuális lényegünket, akkor sokszor azt is felismerjük, hogy elnyomtuk, elfojtottuk azt. Ha ez nagyon nagy időintervallum volt, akkor egy idő után szexuálisan kiégünk, semlegessé válunk, és a szexuális energiánk kiszárad a testünkben és elsekélyesedik.

Deida szerint szabadságunkban áll megválasztani és kifejleszteni azt, hogy milyenek akarunk lenni. Ha viszont tagadjuk az alapvető nemi jellegünket (mely nem biztos, hogy ugyanaz, mint a fizikai nemi jelleg), akkor boldogtalanok vagyunk az intim kapcsolatainkban. Ha férfias a nemi magunk, akkor nőies energiát várunk a partnerünktől, azt várjuk, hogy istennőként sugározzon, életerőt adjon. Ha a nő elveszti sugárzást, akkor a férfi el kezdi ezt máshol keresni.

A nő tiszta és teljes figyelmet és hiteles jelenlétet vár a férfitől, és ezzel együtt folyamatos szeretetet. Ha a férfi nem adja ezt meg, akkor a nő kielégületlen marad. Ha a férfiből nem sugárzik a figyelem, irány, a fókusz, akkor a férfi ambivalens, lagymatag, és nem tudja, mit akkor. Ekkor a nő lehet, hogy elveszti a bizalmát benne, és kialakítja a saját belső férfiasságát, megtalálja a saját irányát és fókuszát.

Deida azt ajánlja, hogy amennyiben a kapcsolat kezdő lángolása alábbhagy, és semlegessé, élettelenné válik, mely nem elég élő, hanem belép a stagnálás állapotába, akkor a párok engedjék meg maguknak, hogy megéljék a férgiség és nőiség szélsőséges állapotait. Ezt akár játékos formában az esti együttlét során eljátszhatják, felnagyított, játékos formában. Amennyiben mégis előjön az ellenállás „erre én nem vagyok képes”, jó alkalom hogy az illető felismerje, hogy fél önmaga lenni, a sötét oldalával együtt. Jókisfiú, jókislány szeretne lenni, amivel a középsávban ragad, mint ahogy a fifti-fifti kapcsolatában volt.

 Az egyenrangú kapcsolatok hátránya, hogy a nők elférfiasodnak, bekeményednek és sugárzásukat elveszítik, míg a férfiak ambivalensek, határozatlanok. Így ebből a kapcsolatokból a következő fejlődési lépés számukra, hogy újra elhelyezkedjenek saját nemiségükben, és önvisszafogás nélkül megéljék annak teljességét. Ebbe belelazulva képessé válnak megengedni szexuális energiáik teljes áramlását.

Ugyanakkor itt már a szexualitás nem csak fizikai öröm, vagy érzelmi beteljesedés, hanem a szeretet átadásának és a határaink transzcendensbe való feloldásának az eszköze és csatornája.

Deida szerint a jó intim szövetségre épülő kapcsolat feltételei:

  1. Mindkét fél elkötelezett egymás felé.
  2. Ugyanazon a szinten tartanak, tehát az intim szövetségen felé, vagy azon vannak.
  3. A felek szexuálisan egymás kiegészítő polaritásai, és nem azonosak.
  4. Vannak közös céljaik a kapcsolatban.

 

Az intim szövetség nehézségei

 

Az intim kapcsolatok a jó érzés mellett konfliktusokkal is járnak, sokszor az emberből a legrosszabbat is képesek kihozni. Ilyenkor a személy szembesül saját árnyékával, melyet a partnere lát és visszatükröz, s melyet más emberek nem láthatnak. Előjöhet a másoktól gondosan elrejtett hisztis kislány, vagy toporzékoló kisfiú, a félelem, a düh, s azok kezelésének addig beidegzett módjai. Ezek nehézségekként jönnek elő, mely nem jönnének ki, ha az ember egyedül lenne.

A megjelenő problémák elfogadása fontos mindkét fél számára, ugyanakkor a másik partnerben az isteni oldal mellett a belső gyermek, kamasz tudatosítása. A meghitt szövetség alapja a kölcsönös szeretet, így a felmerülő problémák elfogadása, átbeszélése, átdolgozása ebben a kapcsolatban lehetséges igazán.
 

Forrás: David Deida modellje: a függő, az egyenrangú és a spirituális kapcsolatok, 2011, Integrál Akadémia

 

Kapcsolódó cikkek:

Hagyományos, azaz függő kapcsolatok

Fifti-fifti, azaz egyenrangú kapcsolatok